Počet přístupů na stránky:


Kalendář akcí:

Náš mediální partner:

Optimalizováno pro prohlížeč:

Lokality návštěvníků našich stránek

Počasí na parkové dráze Olympia:


Více počasí

Poslední provozní víkend
sobota 26. října - pondělí 28. října 2013

Čas uplynul jako voda a najednou tu máme poslední provozní víkend. Ten letošní byl o jeden den prodloužený, jelikož státní svátek - Den vzniku samostatného československého státu připadl na pondělí. Ze soboty na neděli se také měnil čas a tak byly poslední dva provozní dny o hodinu kratší, protože tma přišla už v pět hodin odpoledne. No co se dá dělat, zima už je pomalu na krku a na příští provozní víkend si budeme muset nějaký ten měsíc počkat. Alespoň si trochu odpočineme a načerpáme nové síly do další sezóny - těch 26 provozních víkendů nám všem dalo opravdu zabrat. S jistotou se dá říci, že členský kolektiv se ještě více utužil. Každý z nás si našel tu svoji parketu potřebnou pro chod parkové dráhy a dohromady tvoříme kompaktní celek. Ale teď už se pojďme poohlédnout za posledním provozním víkendem.


Na sobotu a neděli přichystali kluci obousměrný provoz s jízdním řádem. Vlaky tedy neobvykle odjížděly z hlavního nádraží oběma směry - nejdříve vyjížděl vlak kolem rotundy na levou traťovou kolej a za dvě minuty po něm další vlak po pravé traťové koleji. Křižování obou vlaků probíhalo ve stanici Amfiteátr. Doufáme, že to bylo pro cestující zajímavé a určitě to v příštím roce zase někdy zopakujeme.

Křižování vlaků ve stanici Amfiteátr.
(foto © Tomáš Randýsek)

Ve stanici Amfiteátr.
(foto © Tomáš Randýsek)

Z pohledu cestujícícho.
(foto © Tomáš Randýsek)

Souběžná jízda.
(foto © Tomáš Randýsek)


Souběžný průjezd nácestnou stanicí U Svratky.
(foto © Tomáš Randýsek)

Dva vlaky v záběru.
(foto © Tomáš Randýsek)

Na přejezdu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Na přejezdu.
(foto © Tomáš Randýsek)


Na zhlaví u rotundy.
(foto © Tomáš Randýsek)

Příjezd na nádraží v opačném směru.
(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


U pokladny.
(foto © Tomáš Randýsek)

"Odjezd!"
(foto © Tomáš Randýsek)

Souprava večerního vlaku.
(foto © Tomáš Randýsek)


V pondělí nás navštívili zástupci SDŽ z Ostravy s opraveným modelem parní lokomotivy řady 275
přezdívané "Nohatá". To, co se nepovedlo na 2. Parní Olympii, se tentokrát úspěšně zadařilo
- lokomotiva projela celý úsek naší parkové dráhy:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Bohouš Pavlíček se svým "Pomerančem" resp. T 678.012:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Kolegové z rakouského Strasshofu zpestřili pondělní odpoledne
novým modelem parní lokomotivy:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Dieselové brblátko také z depa Heizhaus Strasshof:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Posezónní údržba a čištění lokomotiv zabraly skoro celé odpoledne. Obě lokomotivy tak byly večer nachystány na cestu do svých domovských dep Křenovice a Řečkovice na přezimování:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


"Když vidím nad polem papírové draky, chtěl bych být dítětem a draka pouštět taky."
(foto © Tomáš Randýsek)


A na závěr ještě pár fotek s večerní atmosférou nádraží:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)




Provozní víkend
sobota 19. října a neděle 20. října 2013

Krásný slunečný víkend byl jakoby předvěstí návratu opožděného babího léta, které má v dalších dnech dorazit také do Brna. Rána a večery jsou sice již poměrně chladné, ale přes den se teploty vyhouply nad 15 stupňů. Návštěvníků bylo tak akorát, všechny provozní lokomotivy je stačily přepravovat bez zbytečného čekání.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Pro mladé hasiče z Útěchova byl vypraven mimořádný vlak:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)




Provozní víkend
sobota 12. října a neděle 13. října 2013

Víkendový provoz na parkové dráze zpestřili Uhlířovi se svým modelem 103 001-4.
I když je lokomotiva poměrně subtilního provedení, má docela velkou tažnou sílu:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Obě pětipalcové lokomotivy AEG jezdily opět spřažené. První fotka je zachycuje ráno před zahájením provozu, poslední naopak večer v depu po ukončení celodenní služby:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Zelená devítka jezdila také poměrně vytížená:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


V odpoledních hodinách vypomáhal i lokotraktor WDEF:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Po dlouhé době jsem se svezl jako cestující a udělal pár fotek:

Olympia park hlavní nádraží.
(foto © Tomáš Randýsek)

Ve stoupání pod bludištěm.
(foto © Tomáš Randýsek)

V nácestné stanici U Svratky.
(foto © Tomáš Randýsek)

Ve střední části tratě.
(foto © Tomáš Randýsek)

Před vratnou smyčkou.
(foto © Tomáš Randýsek)

Průjezd vratnou smyčkou.
(foto © Tomáš Randýsek)

Před vrbovým tunelem.
(foto © Tomáš Randýsek)

Stanice Amfiteátr.
(foto © Tomáš Randýsek)

Stoupání před zadním přejezdem.
(foto © Tomáš Randýsek)

Klesáme kolem bludiště.
(foto © Tomáš Randýsek)

Klesáme kolem bludiště.
(foto © Tomáš Randýsek)

Průjezd pod mostem.
(foto © Tomáš Randýsek)

Před vjezdem do stanice.
(foto © Tomáš Randýsek)

Na zhlaví.
(foto © Tomáš Randýsek)

Kolem rotundy.
(foto © Tomáš Randýsek)

Příjezd k nástupišti.
(foto © Tomáš Randýsek)


"Co jen uděláme s těmi pavučinami?"
(foto © Tomáš Randýsek)

Pracovní vlak na přednádraží.
(foto © Tomáš Randýsek)




Parní provozní víkend
sobota 5. října a neděle 6. října 2013

Chladné podzimní počasí se podepsalo hlavně na víkendové návštěvnosti parku. V sobotu bylo sice slunečno, ale studený vítr foukal bez ustání celý den. V neděli již nebyl vítr tak silný, ale sluníčko se schovalo za mraky a chvílemi také mrholilo. Strojvedoucí ve službě byli po pár kolech pěkně prokřehlí a tak jsme po dlouhé době opět zatopili v kamnech, aby se mohli o přestávkách alespoň trochu ohřát.

Sluníčko sice svítilo, ale lidem se ven moc nechtělo.
(foto © Tomáš Randýsek)

Víkendový provoz zajišťovala PONAVA z depa Řečkovice:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Zdárně ji sekundovala MORAVA z depa Strážnice:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Chladné počasí má však také své výhody - je krásně vidět pára unikající z lokomotiv.
(foto © Tomáš Randýsek)


Návštívili nás kolegové z Hradce, takže návštěvníci mohli vidět v provozu parní lokomotivy
IKEBARA a SMOSCHEVER:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Také na nástupišti pěkně foukalo.
(foto © Jiří Polák)

A každý se zahříval, jak se dalo.
(foto © Tomáš Randýsek)

Zvídaví hoši se zájmem okukovali
parní stroje.
(foto © Tomáš Randýsek)

Osobní vlak s následem.
(foto © Tomáš Randýsek)


Postupně začaly přípravy na zimu. Vodu z cisteren jsme částečně použili na zalévání a část jsme přečerpali do kotlů hostujících parních lokomotiv. Vzhledem k probíhajícímu provozu to bylo trochu komplikovanější, neboť oba vlaky musely neustále pendlovat mezi tunelem a nácestnou stanicí, ale nakonec jsme to všechno zvládli a cisterny se do depa vrátily prázdné.

Nákladní vlak plný vody.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pracovní vlak s centrálou.
(foto © Tomáš Randýsek)

Nákladní vlak ve stoupání
k nácestné stanici.
(foto © Tomáš Randýsek)

Kouřilo se i z lokotraktoru.
(foto © Tomáš Randýsek)

"Centrála na plný výkon!"
(foto © Lukáš Randýsek)

Keře spotřebovaly většinu vody z cisteren.
(foto © Lukáš Randýsek)

Projíždějící hostující lokomotiva.
(foto © Tomáš Randýsek)

Přečerpávání vody.
(foto © Tomáš Randýsek)

Přečerpávání vody.
(foto © Tomáš Randýsek)




Provozní víkend
sobota 28. září a neděle 29. září 2013

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)




Povozní víkend
sobota 21. září a neděle 22. září 2013

Ranní osobní vlak je připravený
na odstavném nádraží.
(foto © Tomáš Randýsek)

Nádraží z pohledu kolečkových
bruslařů.
(foto © Tomáš Randýsek)

Když není místo na lavičce.
(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Papírový model našeho lokotraktoru, který lze sestavit z vystřihovánky.
Vystřihovánka je součástí omalovánek, které lze zakoupit na pokladně,
stejně jako pexeso s motivy našeho vozového parku, pastelky a další upomínkové předměty:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)




Povozní víkend
sobota 14. září a neděle 15. září 2013

První sychravé podzimní počasí s dešťovými přeháňkami k nám dorazilo v sobotu ráno. Pršelo až do oběda, takže celé dopoledne zelo nádraží prázdnotou. Po obědě se již počasí částečně umoudřilo a také v neděli k nám bylo poměrně přívětivé. Podle předpovědí to již lepší nebude, tak si musíme pomalu zvykat na příchod chladnějšího počasí. Provoz po oba víkendové dny zvládal jeden lokotraktor a dvě bateriové lokomotivy.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)




Parní provozní víkend
sobota 31. srpna a neděle 1. září 2013

Uplynulý parní víkend připadl na poslední víkend letních prázdnin. Většina dětí již byla z prázdnin doma a tak i návštěvnost byla o poznání větší. Počasí již nebylo vyloženě letní a občas spadlo i pár kapek. V provozu byly tři parní lokomotivy, při větším náporu cestujících pomáhaly spřažené lokomotivy AEG a lokotraktor.


Jednou z parních lokomotiv, kterou mohli návštěvníci vidět v provozu v sobotu i v neděli, byla lokomotiva Krzenowic. Původně měla jezdit společně s Ponavou, ale díky technické závadě na Ponavě, kterou nebylo možné opravit během víkendu (propálená trubka dmychavky v dýmnici), jezdila nakonec samostatně. S nově nainstalovaným přívodem stlačeného vzduchu do topeniště, na kterém pracoval Roman ještě v pátek odpoledne, bylo roztápění rychlejší, než při používání klasického ventilátoru na komíně.

Roztápění lokomotivy před rotundou.
(foto © Tomáš Randýsek)

Připojování k vlaku.
(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Když propouští pojišťovací ventil ...
(foto © Tomáš Randýsek)


Lokomotiva Solingen byla nasazena až do nedělního provozu:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Petr Příkazký lámal se svojí Moravou opět rekordy - za víkend najezdil 68 kilometrů:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Lokomotiva Ponava byla v sobotu dopoledne chvíli v provozu:

(foto © Tomáš Randýsek)


Dvě bateriové lokomotivy posilovaly kapacitu parkové dráhy při větším náporu cestujících:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Stejně jako lokotraktor WDEF:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Odstavené soupravy na vjezdovém nádraží - jako ve skutečném provozu na železnici.
(foto © Tomáš Randýsek)

Montáž informační cedule na zábradlí.
(foto © Tomáš Randýsek)

Roman statečně bojuje s plevelem v kolejích. Hádejte, kdo vyhrává?
(foto © Tomáš Randýsek)




Provozní víkend
sobota 24. srpna a neděle 25. srpna 2013

Lokotraktor WDEF:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


AEG č. 4:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Svoji premiéru měly spřažené pětkové lokomotivy AEG č. 4 a 6.
Romanovi se po několika pokusech podařilo nastavit a propojit oba ovládací moduly.
K dispozici je tak vlak, který uveze čtyři vozy a je obsluhovaný jedním strojvedoucím:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)




Provozní víkend
sobota 17. srpna a neděle 18. srpna 2013

(foto © Tomáš Randýsek)


Celodenní provoz zajišťoval vlak tažený lokotraktorem WDEF:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Při větším náporu cestujících ještě vypomáhal vlak s bateriovou AEG č. 9:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


TU 47 vyjela na zkušební jízdu s lavicovým vozem s funkční tlakovou brzdou. Současně byla také připojena cisterna - jako kropící vůz pro závlahu nově vysázených keřů u portálu mostu:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Když se ulomí hlava startovací kliky lokotraktoru, přijde na řadu ruční posun ve stanici:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Strojvedoucí leští lokomotivu
před odjezdem vlaku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pracovní vlak při večerním
zamykání výhybek.
(foto © Tomáš Randýsek)


(foto © Tomáš Randýsek)




Provozní víkend
sobota 10. srpna a neděle 11. srpna 2013

(foto © Tomáš Randýsek)


Zpestření provozu díky přítomnosti Moravy. Petr měl po více než měsíční přestávce již skoro absťák a tak jezdil po oba dny od rána do večera:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © T. Randýsek)


V hustém odpoledním provozu byla nasazena také lokomotiva TU 47:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Lokotraktor WDEF při svém celodenním provozu:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Ranní posilový spoj tažený bateriovou AEG č. 9:

(foto © Tomáš Randýsek)




Návštěva příměstského tábora z Blanska
středa 7. srpna 2013

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)




Parní provozní víkend
sobota 3. srpna a neděle 4. srpna 2013

Úmorné vedro pokračovalo i o tomto víkendu, který měl přívlastek "parní". V sobotu jsme vzhledem k suché trávě všude v parku raději ani nezatopili. Na neděli již byl připraven zásahový požární vlak - jedno z téúček s cisternou, ve které bylo nainstalováno malé čerpadlo. Naštěstí však nebylo nutné, aby vlak vůbec vyjel na trať, mimo večerního zalévání nově vysázených keřů. Nedělní parní provoz zajišťovala Victoria a spřažené Krzenowic s Ponavou. Návštěvníků bylo opravdu poskrovnu, takže vlaky jezdily, až na malé výjimky, většinou poloprázdné.

Roztápění Victorie.
(foto © Tomáš Randýsek)

Roztápění Ponavy a Krzenowic.
(foto © Tomáš Randýsek)

Osobní vozy připravené pro
parní dvojspřežku.
(foto © Tomáš Randýsek)


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

Doplňování vody do nádrže
obslužného vozu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Trochu kouře při odjezdu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Na rovině a v klesání
už to tolik nekouří.
(foto © Tomáš Randýsek)


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Na přejezdech.
(foto © Tomáš Randýsek)

Setkání v nácestné stanici.
(foto © Tomáš Randýsek)

Odjezd z nádraží.
(foto © Tomáš Randýsek)

AEG č. 4 ve stoupání u bludiště.
(foto © Tomáš Randýsek)

AEG č. 9 před odjezdem.
(foto © Tomáš Randýsek)


Vypravení vlaku.
(foto © Tomáš Randýsek)

103 001-4 i s autorem.
(foto © Tomáš Randýsek)

Večerní čištění parních lokomotiv.
(foto © Tomáš Randýsek)

Požární vlak.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pracovní vlak.
(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)




Návštěva dětí z pěstounských rodin z Blanska
středa 31. července 2013

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)




Provozní víkend
sobota 27. července a neděle 28. července 2013

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

Jenda s Jirkou sestavili novou sedmičkovou soupravu, která je tvořena bateriovou AEG č. 9 a dvěma lavicovými vozy. Souprava se ovládá přímo z lavicového vozu, kde je provizorně vytvořen služební oddíl pro strojvedoucího. Odpadl tak vložený obslužný pětipalcový vůz a jízda je pro strojvedoucího mnohem pohodlnější a stabilnější. Sám jsem si to vyzkoušel.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Aby to bylo v tom vedru ještě zajímavější, nějaký vtipálek nahlásil v obchodním centru uloženou bombu a tak probíhala evakuace všech návštěvníků a zaměstnanců. Parkoviště se během několika desítek minut zcela vyprázdnilo a zaměstnanci všech prodejen byli nuceni trávit několik hodin mimo klimatizované prostory. Což se jim asi moc nelíbilo.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)




Návštěva příměstského tábora z Letovic
čtvrtek 25. července 2013

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)




Provozní víkend
sobota 20. července a neděle 21. července 2013

(foto © Tomáš Randýsek)

Běžný provozní víkend zpestřili svojí přítomností Uhlířovi, kteří zatopili svoji lokomotivu Victoria.
Díky kovářskému uhlí vždy bezpečně poznáte, kde se lokomotiva právě nachází:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

"No jo, trochu víc to kouří!"
(foto © Tomáš Randýsek)


Model lokomotivy 103 001-4 je stále ještě nováčkem. Pavel do něj v sobotu přidal 50 kg balastní
zátěže, takže nyní utáhne i jeden plně naložený lavicový vagon. Ale zatím je přece jen v záběhu
a tak to Pavel s obsazením vagonu moc nepřeháněl:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

Strojvedoucí posledního vlaku
vždy uzamyká výhybky na trati.
(foto © Tomáš Randýsek)


V rotundě, i když to není pro běžné návštěvníky zrovna dobře viditelné, probíhá neustále údržba vozového parku. O tu se starají převážně Roman s Jirkou. Na fotkách je zachycena údržba a čištění podvozku lavicového vozu. I když se to nezdá, nejvíce nasazované osobní vozy ujedou za sezónu několik stovek kilometrů, což se samozřejmě projevuje na mnoha částech podvozku. Na fotkách jsou dobře viditelné nachytané jemné částice kovu na podvozku, které vznikají převážně vzájemným třením kol a brzdových špalků. Na osách kol jsou také namotaná stébla trav. Takže vše je nutné vyčistit, zkontrolovat všechny čepy a úchyty spřáhel, pořádně promazat a hlavně nezapomenout zapsat datum revize na podélník vozu.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

Další vůz prošel plánovanou revizí.
Hoši jsou očividně spokojení.
(foto © Tomáš Randýsek)




Návštěva příměstského tábora z Brna
úterý 16. července 2013

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)




Provozní víkend
sobota 13. července a neděle 14. července 2013


(foto © Tomáš Randýsek)

Ranní a pomocný provoz v podání bateriových lokomotiv AEG:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Střídání bateriových AEG č. 4 a č. 6 na odpoledním vlaku:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Setkání obou lokotraktorů na hlavním nádraží:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Běžný provoz na Parkové dráze Olympia:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Setkání vlaků na trati:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Na přejezdu:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Vypravení vlaku v podání Jendy:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Při střídání vlaků je někdy nutný vjezd na obsazenou kolej:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


V pokladně měla službu Terezka.
(foto © Tomáš Randýsek)




Parní prodloužený víkend
pátek 5. července až neděle 7. července 2013

Prodloužený sváteční víkend byl ve znamení parního provozu, který převážně zajišťovaly domácí lokomotivy SOLINGEN, PONAVA a KRZENOWIC. Ranní a večerní provoz doplňoval lokotraktor WDEF a bateriové lokomotivy AEG č. 4 a 9.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


PONAVA a KRZENOWIC jezdily po dlouhé době zase spřažené a byly tak schopny vytvořit delší osobní vlak. Každému provozu parní lokomotivy předchází její příprava a roztopení. A co legrace i dramatických chvilek se u toho dá zažít. To bychom mohli vyprávět.

Ranní debata před rotundou.
(foto © Jiří Polák)

"To snad táta nemyslí vážně."
(foto © Tomáš Randýsek)

"Ale teď už dost legrace,
cestující čekají."
(foto © Tomáš Randýsek)

Když stříká voda i komínem.
(foto © Jiří Polák)

"Ne a ne se to pořádně rozhořet."
(foto © Jiří Polák)

"Teď už je to v pořádku, jen
malý obláček páry z pojišťováku.
(foto © Tomáš Randýsek)

"I parní pumpa pracuje jak má."
(foto © Jiří Polák)


A teď už jen ukrajovat kilometr za kilometrem. Martin s Tomem jezdili od rána do večera:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Jirka Dalecký přijel po dlouhé době se svojí rodinou i s Topsy. A Jirka Sajbrt, co by původní majitel, mu byl dobrým rádcem. Nejdřív s jeho pomocí a potom se už zcela sám projížděl po celé trase. Ale s tak malým topeništěm je to opravdu kumšt objet celé kolo. A dcera Lucinka si to s taťkou na mašině hezky užívala.

(foto © Tomáš Randýsek)

Roztápění Topsy pod odborným dohledem.
(foto © Jiří Polák)


Odstavení na odstavném nádraží.
(foto © Tomáš Randýsek)

"No, moc to ještě nejede."
(foto © Tomáš Randýsek)

"Pusť mě k tomu na chvíli."
(foto © Tomáš Randýsek)

"To musíš pořádně přiložit,
otevřít dmychavku naplno."
(foto © Tomáš Randýsek)

"A už máme tlaku dost."
(foto © Tomáš Randýsek)

Ještě pustíme projíždějící vlak
a hurá na trať.
(foto © Tomáš Randýsek)

A potom už i Jirka kroužil po trati a užíval si to i s rodinkou.
(foto © Tomáš Randýsek)


Nezbytné doplňování vody a kouř z kovářského uhlí.
Antracit Topsině bohužel moc nechutná.
(foto © Tomáš Randýsek)


Ranní a večerní provoz doplňovaly lokotraktor WDEF a bateriové lokomotivy.
Náš nový člen Filip se ihned po zácviku posadil za modré AEGéčko:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Jiří Polák)


Míjení vlaků na trati a někdy také Davida s Goliášem:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Na hlavním nádraží:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Polák)

U pokladny si koupíte lístky.
(foto © Tomáš Randýsek)

Průvodčí Vám je pak před
odjezdem ještě procvakne.
(foto © Tomáš Randýsek)

Při čekání na vlak.
(foto © Tomáš Randýsek)


(foto © Jiří Polák)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Jiří Polák)


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


"Tam u toho přejezdu byly zase
kamínky na kolejích.
(foto © Tomáš Randýsek)

"Chceš ještě trochu uhlí?"
(foto © Jiří Polák)

"A pak propojte ten nákladní vůz,
už má funkční brzdové potrubí."
(foto © Jiří Polák)

"Zase byla ta hadice rozmotaná."
(foto © Tomáš Randýsek)

"Tak kdy bude ten odjezd?
Už mě bolí kolena!"
(foto © Jiří Polák)

Lukin.
(foto © Jiří Polák)

Roman.
(foto © Jiří Polák)

"Ha, ha, vtipné."
(foto © T. Randýsek)


I během provozního víkendu je stále co dodělávat:

(foto © Jiří Polák)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Tomáš Randýsek)


Názorný výklad o důležitosti správného návěštění v podání odborníka, aneb sólo pro dirigenta orchestru.
(foto © Jiří Polák)


Něco proti žízni v těch horkých letních dnech:

"Bílá pěna, láhev orosená,
ten chmelový lektvar já znám ..."
(foto © Jiří Polák)




Provozní víkend
sobota 29. června a neděle 30. června 2013

S posledním červnovým víkendem začaly prázdniny a všichni odjeli do Chorvatska. Tak to alespoň vypadalo podle zpravodajství naší veřejnoprávní televize. Odjezd do Chorvatska ráno, v poledne i večer. Naštěstí někteří asi odolali tlakům a zatím zůstali doma na Moravě. A někteří z těch co neodjeli se rozhodli přijít se povozit.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Rychlostní zkouška jedné z nových lokomotiv TU47 - na rovince k nácestné stanici 19 km/h!

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)




Provozní víkend
sobota 22. června a neděle 23. června 2013

Návštěvníci měli možnost svézt se v neděli vlakem taženým parní lokomotivou Morava. Petr se nebude moci zúčastnít příštího parního víkendu a tak si ještě přijel zajezdit teď. A mnoho z nich tohoto zpestření provozu využilo.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

Při jednom z vjezdů na nádraží vysadil lokotraktoru GMEINDER motor a nešlo jej již nastartovat. V dílně se následně ukázalo, že se uvolnily resp. "ustřihly" šrouby držící setrvačník. A tak byl z rotundy vytažen záložní lokotraktor WDEF. Celá akce trvala necelých deset minut. Jedinou nepříjemností pro cestující bylo, že museli z odstaveného vlaku ujít asi dvacet metrů na nástupiště. Omlouváme se tímto za vzniklé technické potíže, ale cestující mohli na druhou stranu pozorovat, jak se u nás řeší mimořádná událost.

Lokotraktor nelze nastartovat.
(foto © Tomáš Randýsek)

Záložní lokotraktor na točně.
(foto © Tomáš Randýsek)

Ruční posun vagonů.
(foto © Tomáš Randýsek)

Výměna lokotraktorů.
(foto © Tomáš Randýsek)

Výměna lokotraktorů.
(foto © Tomáš Randýsek)

Vlak s novým lokotraktorem
je již připraven k odjezdu.
(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

Osobní vlak čeká na svoji
podvečerní službu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pracovní vlak.
(foto © Tomáš Randýsek)




Provozní víkend
sobota 15. června a neděle 16. června 2013

Oproti uplynulému víkendu, kdy byla naše parková dráha doslova v obležení cestujících, probíhala sobota i neděle v poměrně poklidném tempu. Provoz zajišťovala jedna kapacitní souprava tažená lokotraktorem WDEF, které vypomáhaly vlaky tažené bateriovými lokomotivami AEG. Počasí bylo konečně letní a tak jsme i při zajišťování provozu relativně odpočívali.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)




Parní provozní víkend
sobota 1. června a neděle 2. června 2013
aneb generálka před 2. Parní Olympií

I když to tak z počátku díky nepřízni počasí nevypadalo, měli jsme po oba dny plné ruce i nohy práce. V sobotu po obědě bylo nádraží doslova v obležení svezeníchtivých návštěvníků. Obchodní centrum Olympia pořádalo Dětský den a mnoho účastníků zamířilo také k nám. Ve službě byli v tu chvíli nasazeni všichni zaškolení strojvedoucí. Jen Petr Příkazký najel v sobotu se svojí Moravou 39 kilometrů a kdyby se k tomu přidal ještě nedělní výkon, tak dojede až do své domovské stanice Strážnice. Zbylá část členů stále finišovala v přípravě na nadcházející mezinárodní sraz. V neděli dopoledne nás zase navštívil zájezd zaměstnanců šumperské nemocnice se svými dětmi. Takže o zábavu jsme měli po oba dva dny postaráno. Opět se ukázalo, jak je nezbytné, mít výkonné a spolehlivé lokomotivy, které jsou schopny zvládnout krátkodobé nápory cestujících. Ale ani tažná síla lokomotiv a kapacita vozů není nevyčerpatelná, takže občas se frontám na nástupišti asi nevyhneme. Uplynulou sobotu však určitě můžeme brát jako malou generálku na příští víkend, pokud nám tedy bude přát počasí. A odborníci z ČHMÚ nám to zatím slibují.


Parní lokomotiva MORAVA byla asi jednou z nejvytíženějších lokomotiv,
však to také Petr večer pocítil na svých zádech:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Robert Dujka, jeden z našich externích strojvedoucích pro 2. Parní Olympii,
si zkoušel ovládat parní lokomotivu KRZENOWIC. A šlo mu to skvěle.
Jen ta kabina, ventily a táhla jsou oproti jeho zbýšovské BS-80 o poznání menší:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


SOLINGEN proháněl Jirka Polák, jelikož Jura Sajbrt dokončoval TU-47:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Honza Kříž se pro změnu zacvičoval na AEG č. 4:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


V provozu byla také AEG č. 6:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


A ani lokotraktory rozhodně nezahálely:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Míjení dvou vlaků na trati je vždy příjemné zpestření nejen pro dětské cestující:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


"Kdo maže, ten jede, viď Robe?"
(foto © Tomáš Randýsek)

"To máme celkem 19 cestujících."
(foto © Tomáš Randýsek)

"Kuk!"
(foto © Tomáš Randýsek)


Funkce pokladní se po oba dny ujala slečna Šárka:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


A návštěvníků přišlo opravdu hodně:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Rušno bylo také na sklonku provozního dne v depu:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)




Provozní víkend
sobota 25. května a neděle 26. května 2013

Víkendové počasí spíše připomínalo začátek dubna než konec května, ale s tím bohužel nic neuděláme. Sobota propršela celá a neděle to se svým chladným počasím moc nevylepšila. Cestující však postupně chodili a měli zájem svézt se i v dešti. V sobotu zvládla provoz bateriová AEG, v neděli se pak střídaly oba lokotraktory. A tak jsme nepříznivé počasí využili k pracem uvnitř nádraží, neboť termín mezinárodního srazu modelářů se kvapem blíží.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Navštívil nás Jeffrey (Bohumír) Tomecek se svojí manželkou až z dalekých Spojených států. Původní kořeny má v nedalekých Miloticích a je pravidelným návštěvníkem našich webových stránek. Ukázali jsme jim naše malé království, povozili po parku a potom jsme nad parním pivem debatovali nejen o vlacích. Jen jsme se jaksi nestačili převléci z pracovního mundúru.

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)


Kluci se pustili do úklidu vozového depa:

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)


V neděli ráno se vydal Jenda na tradiční kontrolu tratě, která spočívá ve vyčištění přejezdů, výhybek a v odstranění štěrku z temen kolejnic. A tu svoji fotku si prý domluvil se zajícem.
Těch přebývá v parku hned několik, ale tak šikovný zajíc-fotograf může být snad jen jeden:

(foto © Jan Palán)

(foto © Jan Palán)

(foto © Zajíc polní)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)




Provozní víkend
sobota 18. května a neděle 19. května 2013

Uplynulý provozní víkend byl organizačně trochu náročnější. Přislíbili jsme Technickému muzeu účast na letošní Muzejní noci, která připadla právě na sobotu 18. května. A tak jedna část našeho týmu naložila kolejiště a po obědě odjela do muzea stavět. Druhá část, čítající 4 členy, zajišťovala provoz parkové dráhy. V tomto počtu je zajištění provozu opravdu na hranici možností. Jeden pokladník, jeden průvodčí/výpravčí a dva strojvedoucí, jelikož počet cestujících v sobotu odpoledne výrazně narostl. A po ukončení provozu hurá do muzea, abychom si mohli zajezdit s malými parními modely. Muzeum bylo otevřené do půlnoci, teď to ještě všechno uklidit a honem do postele, protože v neděli ráno musíme zase připravit velký vozový park pro celodenní provoz.


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Míjení vlaků v nácestné stanici.
(foto © Tomáš Randýsek)


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Honzík si vyzkoušel, jak se vlastně řídí lokotraktor.
Po krátkém zácviku se ihned vydal na trať s plně obsazeným vlakem. A šlo mu to znamenitě.
(foto © Tomáš Randýsek)


"Copak asi bude k obědu?"
(foto © Tomáš Randýsek)

"Přijde dnes ještě někdo?
Za chvíli odjíždí poslední vlak."
(foto © Tomáš Randýsek)

"No co, někdo ty brzdové ventily
musí sestavit!"
(foto © Tomáš Randýsek)




Provozní víkend
sobota 11. května a neděle 12. května 2013

Staré pranostiky jsou stále platné a Ledoví muži o sobě dali také letos pořádně vědět. Možná to bylo i tím, že Jendovi upadl panáček na jeho meteorologické stanici a nebylo čím ho přilepit. Ale spíše to bylo dáno pozvolným přechodem tlakové níže přes naše území. Prudké ochlazení s deštěm bylo na tento víkend avizováno a ono skutečně přišlo. A tak dvě bateriové lokomotivy zajistily, celkem bez problémů, víkendový a nepříliš exponovaný provoz. Jezdilo se v mezidešťových přestávkách i za deště, ale jezdilo se po oba dva dny. Někteří cestující byli proti dešti vybaveni, jiným jsme zapůjčili klubové deštníky. A hádejte, kdy vysvitlo sluníčko? Samozřejmě v neděli v podvečer, asi tak hodinku před koncem provozního víkendu.


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)




Provozní den
středa 8. května 2013

Sváteční středa jakoby kopírovala První máj. Návštěvnost byla již před polednem hojná a tak se tři nasazené lokomotivy, vyjma polední přestávky, po celý den prakticky nezastavily. Hlavním tahounem byl jako vždy lokotraktor GMEINDER, kterému zdárně vypomáhala bateriové AEG č. 4 a č. 9. Jezdilo se podle předem stanoveného jízního řádu. Ten je vždy vyvěšen u pokladny. Možná se někdy cestujícím zdá, že zbytečně dlouho čekají na odjezd, ale provozní personál jízdní řád dodržuje a soupravy navíc nejezdí zbytečně poloprázdné. A obsazenost souprav by nám mohl náš národní železniční dopravce závidět.


Čekání na odjezd dle stanoveného jízdního řádu.
(foto © Tomáš Randýsek)


AEG č. 9:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


AEG č. 4:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Lokotraktor GMEINDER:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)




Parní provozní víkend
sobota 4. května a neděle 5. května 2013

První parní víkend se sešly hned čtyři parní lokomotivy. Po roční přestávce byla opět v provozu lokomotiva KRZENOWIC s již nainstalovanou vzduchovou brzdou. Objevil se zde také Bohouš Pavlíček s modelem "zamračené". Takže koncentrace modelů byla celkem pestrá, počasí tak akorát, takže snad jsme Vám zpříjemnili víkend. Jen ještě jedno malé vysvětlení pro návštěvníky. Parní lokomotivy jsou nasazovány při větším počtu zájemců, což je většinou po polední přestávce, jelikož udržovat delší dobu nečinnou parní lokomotivu v pohotovosti ve stanici je dosti problematické. Ale v případě, že bude dost zájemců již ráno, není problém zatopit. Naši strojvedoucí jsou stále připraveni.


Příjezd ranního pracovního vlaku z prohlídky tratě.
(foto © Tomáš Randýsek)


Příprava a roztápění parní lokomotivy Victoria v lokomotivním depu.
Začouzeno tam bylo jako při roztápění skutečné lokomotivy:

Drobná úprava na rozvodech.
(foto © Jiří Polák)

"Barbucho, Barbucho, Ty ohavný
čudile!" aneb řádně začouzeno.
(foto © Tomáš Randýsek)

Jízda přes točnu s automatickou
dámskou obsluhou.
(foto © Jiří Polák)

Pavel na mašině.
(foto © Jiří Polák)

"Martine, ale my ten vagon
nutně potřebujeme!"
(foto © Jiří Polák)

Ještě zkontrolovat spřáhlo.
(foto © Jiří Polák)

Teď trochu otočit regulátorem ...
(foto © Jiří Polák)

... a holky se mohou svézt.
(foto © Jiří Polák)

Na nádraží.
(foto © Jiří Polák, Tomáš Randýsek)


P O N A V A:

Problém prasklého manometru byl úspěšně vyřešen. Ptáte se jak? No přece výměnou za nový.
(foto © Jiří Polák)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


M O R A V A:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


V I C T O R I A:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


S O L I N G E N:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


K R Z E N O W I C:

U lokomotivy KRZENOWIC byla zase zavzdušněná ruční pumpa a nešlo tak napustit vodu do kotle.
Nakonec jsem jí musel celou zdemontovat a vyčistit.
Ale dostat se k těm ventilům, které jsou v pravém dolním rohu nádrže, to je fuška.
(foto © Jiří Polák)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


G M E I N D E R:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Jiří Polák)


Na trati.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pracovní vlak.
(foto © Tomáš Randýsek)

Doplňování oleje.
(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © T. Randýsek)

(foto © T. Randýsek)

(foto © T. Randýsek)

(foto © T. Randýsek)

Debata před obědem.
(foto © Tomáš Randýsek)

Šťastný mouřenín.
(foto © Tomáš Randýsek)

"Jo, jo, srandičky a vopičky.
Na to ho užije."
(foto © Jiří Polák)

K obědu se podávala grilovaná
žebírka.
(foto © Jiří Polák)

Mastnotu je třeba pořádně
spláchnout.
(foto © Jiří Polák)




Zahájení sezóny 2013 na Parkové dráze Olympia
středa 1. května 2013

Jak se z počátku prvomájová středa tvářila nevlídně, vyklubal se z ní přece jen příjemný slunečný den. Ten se nakonec podepsal i na návštěvnosti, která byla opravdu velká. Krásné jarní počasí lákalo ven a mnozí toho využili k návštěvě naší parkové dráhy. A byli to kupříkladu i návštěvnici z daleka, kteří přijeli do Brna vlakem, aby se mohli povozit na našem vláčku. No není to nádherná symbióza? Děkujeme všem našim návštěvníkům za přízeň.


Návštěva praktické a speciální školy a Jura v roli průvodce.
Děti se nakonec také svezly a měly z toho upřímnou radost.
(foto © Tomáš Randýsek)


I když nebyl plánován provoz parních lokomotiv, sešly se u nás nakonec tři - VICTORIA, MORAVA a SOLINGEN. Pro návštěvníky to bylo určitě zpestření a většina z nich si na parní vlak počkala.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Lokotraktor GMEINDER - současná opora pro zajišťování provozu ve špičkách:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


V podvečer nastal u rotundy pracovní ruch. To se parní lokomotivy postupně vracely ze služby:



Nové informační nástěnky pro návštěvníky.
(foto © Tomáš Randýsek)