|
|
|
|
|
Parková dráha Olympia Brno je umístěna v zelené oddychové zóně nákupního a zábavního
centra Olympia v těsné blízkosti řeky Svratky. Její stavba začala terénními úpravami
a trasováním kolejí na podzim 2009. Po dvou letech budování a dvou sezónách zkušebního
provozu byla v červnu 2012 celá dráha včetně hlavního nádraží slavnostně otevřena
pro širokou veřejnost.
Parková dráha byla vybudována společností ARGO spol. s r. o. ve spolupráci s NC
Olympia Brno. Investovány byly výlučně privátní finanční prostředky. Stavba nebyla
ani částečně financována z veřejných zdrojů, státních nebo EU grantů. Rovněž provoz
dráhy nevyužívá žádné dotace a je bezplatně zajišťován členy klubu Společnosti
moravských parkových drah. Hlavním investorem a provozovatelem biocentra je obchodní
a nákupní centrum Olympia Brno. Koncepci a projekt biocentra vypracovala brněnská
projekčně - architektonická společnost Arch.Design ve spolupráci s významným zahradním
architektem Zdeňkem Sendlerem. Osazená zeleň v biocentru je typická pro zdejší
Dolnosvratecký úval. Stavebí dozor a koordinaci výstavby zajišťovala společnost
Bovis Lend Lease, terénní úpravy a pokládku štěrku pro parkovou dráhu prováděla
společnost Trasko, samotnou pokládku kolejí na trati pak společnost OK Mont.
Výrobu kolejí pro traťový úsek zajišťovala ostravská firma Ferrmon. |
|
 |
|
|
Stavba hlavního nádraží započala v srpnu 2010, kdy jsme od stavebního úřadu ve Šlapanicích
obdrželi stavební povolení. Stavbu samotnou zajišťovali dva šikovní slovenští
řemeslníci Jano Kubian a Štefan Gežo. Výrobu výhybek a kolejí pro hlavní nádraží
zajišťovala firma Velecký z Křenovic. Všechny zámečnické práce, svařování a pokládku
kolejových polí a výhybek na hlavním nádraží včetně rekonstrukce návěstidel je práce
Jarka Gregy. Výkopové práce a terénní úpravy provádí firma Zekop, veškeré tesařské
práce má na svědomí pan Lubomír Plachý ve spolupráci s klempířstvím pana Milana Pavelky.
Elektroinstalaci včetně instalace bleskosvodů zajišťovala firma Elektro Fiala.
Plot u vstupu do nádraží, točnu a schodiště u rotundy vyráběla firma Bofa-mont.
Kolaudace nádraží proběhla 25. května 2012 ve spolupráci s projekční kanceláří BAUSTUDIO.
Podrobnou anabázi o vzniku Parkové dráhy Olympia Brno si můžete přečíst
na konci tohoto oddílu. |
|
 |
|
|
Parková dráha Olympia Brno je železnicí určenou pro modely tzv. "supervelkých měřítek"
neboli modely s osobní obsluhou. Modelář na modelu přímo jede a vlastnoručně jej
obsluhuje. Modely vozidel jsou přitom tak velké a výkonné, že mohou vozit i publikum.
Parková dráha je koncipována jako nesouosá tříkolejnicová splítka rozchodů 127 mm (5")
/ 184 mm (7") a je konstruována tak, aby na ní bylo možné provozovat i modely jiných
modelářů nebo klubů. Všechny důležité rozměry a vztahy vychází z mezinárodní
normy NEM 110 (pro koleje a výhybky) a NEM 310 (pro dvojkolí).
Parková dráha Olympia Brno je první takto rozsáhlou modelovou dráhou v České republice.
Svojí délkou, koncepcí tratě, technickou výbavou a také prostředím krásného parku
patří jednoznačně k těm nejlepším v Evropě. Nástup a výstup cestujících probíhá
na hlavním nádraží, které je zmenšeninou skutečných drážních budov z přelomu 18.
a 19. století. Výpravní budova, dílny, depo s točnou a rotundou bývaly běžnou součástí
starých nádraží a tak je tomu i na našem nádraží. V jeho areálu jsou k vidění i historická
návěstidla - mechanická předvěst, dvouramenné vjezdové návěstidlo z roku 1913 a
také zvoncová návěst zvaná "Číňan". Jízdenku na vlak a upomínkové předměty lze
zakoupit u pokladny vedle vchodu na nádraží. Pro cestující čekající na vlak je k
dispozici zastřešené posezení, kde je prodáváno doplňkové občerstvení. Samozřejmostí
jsou dámské i pánské toalety. Pro odbavování vlaků je určeno zastřešené ostrovní
nástupiště se dvěma kolejemi. |
|
 |
|
|
I Vy si můžete vychutnat atmosféru našeho nádraží. Přijďte se k nám svézt.
Naše parková dráha za nákupním centrem Olympia Brno Vám přinese pohodovou jízdu přírodou. |
|
|
Nádraží pokryla sněhová nadílka |
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
(foto © Tomáš Randýsek) |
|
(foto © Tomáš Randýsek) |
|
|
Polojubilejní již pátý ročník Parní Olympie připadl tento rok na víkend 4. a 5.
června 2016. Letos se přihlásil zatím rekordní počet železničních modelářů i
vystavovatelů velkých strojů. Mnoho nováčků mezi zúčastněnými si pochvalovalo
atmosféru tohoto mezinárodního setkání a slíbili účast i příští rok. Reportáž o
5. Parní Olympii najdete v oddíle
Fotogalerie/5. Parní Olympia 2016. |
|
|
Večerní a noční jízdy 2015 |
|
|
Po loňském pozitivním ohlasu jsme i letos zopakovali večerní a noční jízdy pro veřejnost.
Počasí nám v sobotu 5. září naštěstí opět přálo a návštěvníků přišlo opravdu hodně.
Atmosféru na nádraží celý večer zpříjemňovala country kapela Zimour. |
|
|
První červnový víkend je na naší parkové dráze již tradičně vyhrazen mezinárodnímu
srazu modelářů a nebylo tomu jinak ani letos. Největším lákadlem jsou vždy bezesporu
velké funkční parní stroje. Nováčky byly letos parní stříkačka dobrovolných hasičů
z Kvítkovic a švýcarská parní lokomobila Hansueli Yetiho Gassmanna. Ojedinělým úkazem
byl také monocykl pana Pavelky. Reportáž o 4. Parní Olympii najdete v oddíle
Fotogalerie/4. Parní Olympia 2015. |
|
|
První večerní a noční jízdy na parkové dráze
V sobotu 6. září se uskutečnily první večerní a noční jízdy pro veřejnost na naší parkové dráze.
Letní počasí se na tento termín opět vrátilo, zájem ze strany návštěvníků byl značný a tak si to příští rok zkusíme zopakovat. |
|
|
O mezinárodním setkání modelů parních lokomotiv, funkčních parních strojů a historických autobusů
- 3. Parní Olympii již můžeme hovořit v čase minulém. Skoro půlroční náročné přípravy
byly korunovány přítomností několika desítek již známých, ale také zcela nových účastníků.
I když se jednalo o již třetí ročník, byla příprava a organizace zúčastněných strojů
snad ještě časově náročnější než v roce loňském. A to jsme již nemuseli finišovat
se stavbou nádraží. Podrobnou reportáž o 3. Parní Olympii najdete v oddíle
Fotofalerie/3. Parní Olympia 2014. |
|
|
Obě lokomotivy TU 47 jsou již v provozu
|
|
|
Přípravy na novou sezónu 2014
Zahájili jsme přípravy nádraží, tratě a vozového parku na novou sezónu.
|
|
|
Mikulášská jízda 2013
Sezónu 2013 jsme definitivně uzavřeli Mikulášskou jízdou pro děti i dospělé.
|
|
|
Stavba celého nádraží byla zdárně ukončena
|
|
|
Tak jsme se po necelých třech letech dostali až na úplný konec výstavby našeho
nádraží. V září 2009, kdy jsem pořídil první fotografie, na kterých je zachycena
probíhající stavba celého parku, se v místě budoucího nádraží nacházela halda hlíny,
o měsíc později tam byly pro změnu unimo buňky stavební společnosti, která zajišťovala
výstavbu parku. Teprve v červenci 2010 pro nás byla připravena vyčištěná plocha,
na které začalo postupně vyrůstat nádraží. Pamatuji si, že našim prvním počinem,
respektive počinem našich stavebních dělníků Jana a Pišty, bylo vykolíkování a
obehnání celého nádraží ochrannou fólií. Pokud tedy nepočítám vyměřování a trasování
železniční tratě v parku na podzim roku 2009.
Teprve potom propukla ta pravá stavební horečka. To máte výkopové práce při budování
základů, stovky kubíků betonu, stavebnicový systém Ytong, veškeré izolace, dřevěné
konstrukce, dlažbu, obklady, okna a dveře Slavona, odpady, elektroinstalaci, bleskosvody
a v neposlední řadě také koleje, výhybky, točnu a opravdová mechanická návěstidla.
Pokud by měl být člověk upřímný, tak jsem opravdu rád, že už to máme všechno za
sebou. Na druhou stranu se nám asi bude stýskat po té sehrané slovenské dvojce.
Pišta a Jano byli opravdu spolehliví, přemýšliví a užili jsme si s nimi také hodně
legrace. Poděkování patří samozřejmě všem dodavatelům a sponzorům, kteří se podíleli
a i nadále se podílejí na stavbě a provozu Parkové dráhy Olympia - projektu, který
nemá v našem blízkém ani vzdálenějším okolí obdoby. Velké díky patří také obchodnímu
centru Olympia, které nám umožnilo, abychom si splnili náš dávný sen. Tak až budeme
budovat parkovou dráhu někdy příště, zcela jistě již víme, na koho se máme obrátit. |
|
|
Na následujících fotografiích si můžete porovnat počáteční a koncový stav nádraží: |
|
|
Provozní sezóna a skutečně horké léto 2013 jsou v plném proudu
|
|
|
Provozní sezóna 2013 je v plném proudu a počasí nám letos vysloveně přeje. Deštivých
víkendů zatím moc nebylo - zkrátka léto pro provoz parkové dráhy takové jaké má
být. Někdy je sice až moc horko, ale stále je lepší schovávat se před sluníčkem,
než před deštěm. Návštěvnost je poměrně slušná, i když v opravdu tropických vedrech
dává mnoho lidí přednost relaxaci někde u vody. A je to zcela pochopitelné, neboť
pohyb v parku připomíná spíše pohyb ve vyprahlé savaně subtropického pásma v období
sucha. Teploty v těchto tropických dnech atakují hranici 40 stupňů Celsia. |
|
|
V pořadí druhý ročník mezinárodního srazu modelů parních lokomotiv, velkých parních
strojů a historických autobusů probíhal o víkendu 8. a 9. června 2013. Uváděná návštěvnost
Parní Olympie 65.000 návštěvníků, v rámci akce Brno, Město uprostřed Evropy, zcela
překonala minulý rok. Návštěvníci měli možnost shlédnout 37 modelů parních, bateriových
i motorových lokomotiv. Některé hostující modely již znali, některé zde byly poprvé.
V rámci doprovodného programu byly k vidění funkční parní stroje, zájemci se mohli
svézt dieselovou důlní lokomotivou, projet se historickou autobusovou linkou nebo se
proletět nad parkem ve vrtulníku. Podrobnou reportáž o 2. Parní Olympii najdete v oddíle
Fotofalerie/2. Parní Olympia 2013. |
|
|
Areál hlavního nádraží - pokračují dokončovací práce na rotundě.
|
|
|
Příchod mrazivého počasí zahnal řemeslníky do rotundy. Naštěstí ještě stihli obložit
vstupní schodiště na obou stranách rotundy. Většina venkovních prací je již dokončena,
z těch významnějších ještě zbývá nalepit cihlové obložky na dílnu, srovnat terén
za depem a postavit tam plot. Ale to již musíme nechat na jaro. I v rotundě je ještě
práce dost, musí se dodělat vnitřní omítky a podlaha. To řemeslníkům potrvá určitě
několik týdnů. |
|
|
V sobotu 2. června 2012 se Olympia park hlavní nádraží poprvé otevřelo široké
veřejnosti. Žádné hymny, žádné proslovy. Jen jsme vztyčili vlajky všech zúčastněných
států včetně té naší, moravské. A přípravy probíhaly od samého rána. Posun v depu,
posun na nádraží i přednádraží, roztápění parních lokomotiv v rotundě. Z malého ospalého nádraží
na lokální trati se rázem stalo rušné hlavní nádraží, s provozem jak má být. Na
přednádraží se řadily pracovní vlaky s vodou a uhlím pro parní lokomotivy, na nádraží
samotném pak probíhal posun osobních vagonů pro komerční vlaky. Do toho všeho pobíhal
obslužný personál, v pokladně se chystaly jízdenky, upomínkové předměty a parní pivo.
Podle sdělení nákupního centra Olympia, navštívilo 1. Parní Olympiádu přibližně 40.000
návštěvníků. Podrobnou reportáž o 1. Parní Olympiádě najdete v oddíle
Fotogalerie/1. Parní Olympiáda 2012. |
|
|
1. část kolaudačního procesu Parkové dráhy Olympia byla zdárně ukončena
- stavební úřad Šlapanice vydal kladné stanovisko.
|
|
|
V pátek 25. května 2012 proběhlo v areálu hlavního nádraží závěrečné kolaudační
řízení za přítomnosti pracovníků stavebního úřadu ve Šlapanicích, zástupce nákupního
centra OLYMPIA, zástupce projekční kanceláře BAUSTUDIO a zástupců investora ARGO s.r.o.
Celkové provedení stavby a všechny potřebné dokumenty, revize, osvědčení i revizní
zprávy byly shledány bez závad, takže 2. června můžeme zahájit plnohodnotný provoz.
Děkujeme všem zúčastněným stranám i zainteresovaným firmám, které nám pomáhaly a
nadále pomáhají s výstavbou parkové dráhy, zejména pak paní Markétě Brožové ze
společnosti Baustudio, která celý kolaudační proces koordinovala. Nyní již zbývá
ke kolaudaci poslední část a to rotunda. |
|
|
Pomalu se blížíme k cíli - začala stavba rotundy
|
|
|
Hromady hlíny, které byly na místě budoucí rotundy jsou pryč a my můžeme konečně
začít bagrovat. Objem vybagrované zeminy je zhruba 500 metrů krychlových, takže se
v podstatě jedná o stejný objem zeminy, který jsme nedávno odváželi. Pohled na
vybagrovanou díru ukazuje, že to bude, s celkem dvaadvaceti paprskovými kolejemi,
stavba opravdu impozantní a určitě bude dominantou celého nádraží. Vybetonovat
základy a postavit hrubou stavbu bychom chtěli ještě do zimy. Tak snad to počasí
dovolí, i když poslední deštivé dny nás trochu zdržují od práce.
Podrobnější informace o probíhající stavbě objektů centrálního nádraží můžete sledovat
v oddíle Parková dráha Olympia/Realizace. |
|
 |
 |
|
|
"Den otevřených dveří" byl zorganizován ze dvou důvodů. Prvním byla nedávná změna
vlastníka obchodního a nákupního centra Olympia Brno. Britský investor (společnost
Somerstone), který celé nákupní centrum vybudoval, několik let provozoval a dovedl jej až
na přední pozice mezi nákupními centry, prodal svoje "dítko" německému kapitálovému
fondu. Změna vlastníka pro nás měla samozřejmě řadu otazníků, neboť náš projekt
je dlouhodobý a pro nás finančně náročný. Kam bude nový vlastník směřovat provoz
a případný další rozvoj obchodního centra? A jak se bude dívat na naše aktivity, které
jsou trošku mimo rámec dnes tak hojně skloňovaného pojmu "nakupování". Počeštělý výraz
se mi nechce ani uvádět. Už jste slyšeli větu: "Kam si dnes půjdeme zašopovat?" U nás si
rozhodně tuto aktivitu neužijete. Jistě, koupíte si jízdenku, ale potom se budete moci
patnáct minut kochat při projížďce parkem s kouskem živé přírody. A odpočinout si
po náročném nákupu nebo nabrat dech před dalším. V tom je ta úžasná provázanost
obchodního centra a relaxace v parku. A to snad budou podporovat také noví vlastníci.
|
|
 |
|
|
Druhým, neméně důležitým důvodem, bylo představení našeho projektu sponzorům a firmám
zúčastněným na výstavbě centrálního nádraží. Sponzoři mají právo vidět, jak jsou
zužitkovány jejich poskytnuté finance a stavební firmy si zase mohou v klidu prohlédnout
výtvory své práce. Protože v tom uspěchaném pracovním tempu na to nějak není čas.
A tak jsme se v onen tropický den, ve čtvrtek 25. srpna 2011 společně sešli. Ze strany
návštěvníků to bylo vrcholové vedení nákupního centra Olympia, starostové Brna-jih
a Modřic, na jejichž území se celé centrum rozprostírá, zástupci sponzorů, zástupci
dodavatelských firem a také přizvaní novináři. Ze strany pořadatelů to byli zástupci
společnosti Argo s.r.o. a členové klubu S.M.P.D. Po slavnostním přípitku si účastníci
prohlédli areál budovaného nádraží, seznámili se s dalšími našimi plány a záměry
a poté pro ně byla uspořádána projížďka vlakem. Mimořádný vlak vyjížděl z centrálního
nádraží a projel s cestujícími celý okruh parkové dráhy. Vlak byl tažený lokotraktorem
Gmeinder, který si tak odbyl svoji premiéru na svém domovském kolejišti. Po projížďce
bylo pro návštěvníky přichystáno malé občerstvení v prostorách dílny, kde bylo o
poznání chladněji.
Děkujeme všem zúčastněným za projevený zájem o výstavbu naší parkové dráhy a věříme,
že již brzy zahájíme plnohodnotný provoz se vším všudy.
|
|
 |
 |
|
|
Stavba hlavního nádraží byla zahájena
|
|
|
Ke konci srpna 2010 jsme se konečně dočkali. Stavební úřad vydal, námi tak dlouho
očekávané, stavební povolení a my jsme mohli začít. Bližší informace o stavbě objektů
hlavního nádraží můžete sledovat v oddílu Realizace.
|
|
|
Slavnostní otevření biocentra a sportovní rekreační zóny Olympia Brno
|
|
|
V sobotu 22. května bylo slavnostně otevřeno biocentrum a sportovně rekreační
zóna Olympia Brno. Součástí tohoto slavnostního aktu bylo také otevření prvního,
přibližně 400 metrového úseku Parkové dráhy Olympia Brno.
Mimo lokomotiv klubu S.M.P.D. byly k vidění i hostující modely z Ústí nad Orlicí,
Hradce Králové a Skalska. Pro pozvané hosty byl připraven slavnostní přípitek
včetně malého pohoštění. Podrobnou reportáž si můžete přečíst v oddílu
Fotogalerie nebo kliknutím
na následující obrázek.
|
|
|
Informační tisková konference pro novináře
|
|
|
Ve čtvrtek 20. května uspořádala Olympia Brno u příležitosti slavnostního otevření
biocentra informační tiskovou konferenci pro novináře. Bližší informace naleznete
v oddílu Realizace.
|
|
|
Smlouva o výstavbě a provozu parkové dráhy byla podepsána v dubnu 2010. Smluvním
partnerem pro Olympii je společnost Argo s.r.o., která je vlastníkem a provozovatelem
parkové dráhy. Nic již tedy nebránilo začít realizovat náš projekt. Vlastě ještě
jedna podstatná maličkost nás zdržela - stavební povolení. Naše stavby centrálního
nádraží totiž podléhají regulérnímu stavebnímu řízení. A tak nezbývalo, než čekat,
až to oficiální kolečko proběhne.
|
|
|
Jak to všechno vznikalo
Anabáze naší parkové dráhy započala na brněnském veletrhu "Pro Dítě" na jaře
roku 2009, kde jsme byli osloveni panem Alešem Navrátilem, jednatelem a marketingovým
ředitelem obchodního centra Olympia, jestli bychom nechtěli postavit parkovou
dráhu v jejich nově budovaném biocentru a sportovní rekreační zóně. Podmínkami
ze strany Olympie však byly pevně stanovené datum zahájení a garance pravidelného
komerčního provozu.
Následující týdny pro nás nebyly jednoduché - začali jsme řešit velké dilema.
Na straně jedné to byla bezesporu zajímavá nabídka, protože lepší místo za atraktivní
cenu pronájmu a s tak velkou pravidelnou návštěvností bychom v okolí Brna marně
hledali. My sami jsme chtěli časem začít se stavbou parkové dráhy, ale ceny
pozemků na okraji Brna se díky spekulantům pohybují stále v závratných výškách
a vzhedem k prostorovým nárokům parkové dráhy, by pro nás byla pořizovací cena
pozemku doslova astronomická. A jít dál od Brna je již spojeno s nepříjemným
dojížděním a hlavně by nastal problém s ochranou pozemku a vybavení. Olympia
však šla ještě dále. Nabídla nám, že se bude částečně podílet i na vybudování
tratě. Udička byla nahozena a návnada až příliš lákavá. |
|
 |
|
|
Na straně druhé zde však byla podmínka zajistit pravidelný komerční provoz pro
veřejnost a z toho plynoucí riziko, že budeme k parkové dráze doslova "uvázáni".
A zde se skrývá nebezpečí, že nám tento krásný koníček zevšední. Ono v ježdění
pro radost, když má člověk chuť a náladu a v ježdění, protože člověk zkrátka
musí, je dost podstatný rozdíl. Tady by snad mohl pomoci klub S.M.P.D a jeho
noví potencionální členové, kteří mají kladný vztah k modelové železnici, ale
nemají prostředky na pořízení poměrně drahých modelů. Snad se ještě najdou kluci
(ale třeba i holky), kteří by se rádi stali strojvedoucími na skutečné parní
mašině, i když trochu menších rozměrů. A tak byla koncem loňského roku zaregistrována
Společnost Moravských Parkových Drah jako volné občanské sdružení, které nabídne
zájemcům členství v klubu S.M.P.D. a možnost zúčastnit se na realizaci a provozu
parkové dráhy Olympia.
A pak zde ještě byl jeden technický problém. V době našeho prvního kontaktu
s panem Navrátilem již byla výstavba biocentra v plném proudu a vzhledem k termínu
otevření, bychom tak naskakovali do již poměrně rychle jedoucího vlaku.
Každý návštěvník těchto stránek již musí tušit, jak naše rozhodnutí dopadlo.
Ano, po zvážení všech pro a proti jsme se rozhodli jít do toho naplno. I s rizikem
případných pokut a penále za nedodržení termínů. I s vědomím, že pro nastartování
tohoto projektu budeme muset uvolnit nemalou finanční částku z vlastních zdrojů
a začít hledat případné sponzory na další profinancování staveb. Jsme prostě
železniční blázni. |
|
 |
|
|
První týdny jednání se nesly v duchu formulování našich představ, jakou by mohla
mít parková dráha podobu. Jelikož se jedná o dlouhodobý projekt v řádu několika
desítek let, vzali jsme si za vzor kolejiště našich švýcarských přátel v Le
Bouveret. Náš projekt může působit maximalisticky, možná až trochu přehnaně,
ale jsme toho názoru, že ve výstavbě nelze nic podcenit a je nutné využít situace,
kdy je biocentrum ještě staveniště. Pozdější stavební zásahy do již fungujícího
biotopu by mohly být problémem. Proběhlo několik technických jednání za přítomnosti
development manažera pana Tomáše Kopala, kterému jsme svým vpádem, do již
rozjeté výstavby, totálně rozbili stavební harmonogram. I malá železnice má
svoje pravidla a zákonitosti, zejména co se týká sklonových poměrů a poloměrů
oblouků. Abychom zachovali plynulou průjezdnost, musel pan Kopal nechat přesunout
tuny zeminy. Také původní trasa in-line dráhy musela být změněna a v levé části
muselo vzniknout přemostění této dráhy přes plánovanou železniční trať. Je to
však profesionál a určitě mu nechybí smysl pro improvizaci, neboť dokázal skoro
všechny naše požadavky postupně zrealizovat. A to už začali na monitorech pana
Jakuba Kapsy a paní Ivy Dadákové ze společnosti Arch.Design vznikat první křivky
kolejí parkové železnice. Ne vše se ovšem podařilo zrealizovat (zejména průběh
tratě), neboť se nacházíme v biozóně, i když v biozóně uměle vzniklé a museli
jsme respektovat omezení ochránců přírody. Zde byl zase hlavním vyjednavačem
pan architekt Zdeněk Sendler, který se snažil najít přijatelný kompromis. A tak se
snad podařilo naprojektovat trať, která bude pro aktivní i pasivní návštěvníky
parkové dráhy atraktivní. Zejména partie za tunelem kolem dřevěného bludiště,
která se zrodila v hlavách architektů Arch.Designu. |
|
 |
|
|
Paralelně s technickým řešením probíhala také jednání o podmínkách obchodní
smlouvy. Partnerem pro Olympii se stala společnost Argo, jejíž společníci a
majitelé jsou tři brněnští modeláři. Pan Navrátil je opravdu dobrý obchodník.
Jednání o podmínkách byla náročná, ale oboustranně korektní. Nejsme
totiž pro Olympii standardní partner, který má svůj stánek a prodává zboží.
Naše činnost nebude asi nikdy moc výdělečná a veškeré výnosy patrně pokryjí pouze
náklady s provozem a dalším rozvojem parkové dráhy. I když to pro nás byla půda
celkem neznámá, snad jsme v této zkoušce obstáli. Ale to ukáže až čas příští.
Tímto chceme poděkovat i JUDr. Kopovi, který nás zastupuje ve věcech právních.
Smlouva byla podepsána a termín zahájení zkušebního provozu již klepe na dveře.
Ještě před podpisem smlouvy bylo zakoupeno 17t válcovaného U profilu a začala
výroba výhybek a výroba kolejí pro hlavní nádraží, kterou jsme zadali u firmy
Velecký. Výběrové řízení na výrobu a pokládku kolejí na trati vyhrála společnost
OK Mont. I když letošní dlouhá zima stavebníkům moc nepřála, i přesto se od
podzimu tvář bioparku výrazně změnila. S prvními jarními dny začala společnost
Trasko pod vedením pana Fencla s úpravou drážního tělesa a s pokládkou štěrku.
Současně probíhá pokládka kolejí, kterou provádí již výše uvedená společnost
OK Mont pod vedením pana Pavla Bocka. V den slavnostního otevření bioparku by
měl být dokončen traťový úsek od amfiteátru po vratnou smyčku. U amfiteátru
bude zprovozněno dvoukolejné nádraží pro nástup a výstup cestujících.
Děkujeme všem zúčastněným stranám, které se podílely a nadále i podílejí na
vzniku parkové dráhy. Pokud se vše podaří dotáhnout do zdárného konce, tak
se naše parková dráha určitě zařadí na první místa pomyslného žebříčku
evropských parkových drah.
|
|
|
Online mapa nákupního a oddychového centra Olympia
|
|
|
|