Počet přístupů na stránky:


Kalendář akcí:

Náš mediální partner:

Optimalizováno pro prohlížeč:

Lokality návštěvníků našich stránek

Počasí na parkové dráze Olympia:


Více počasí


Dva roky uběhly jako voda a tak opět nastal čas vypravit se na 22. Echtdampf-Hallentreffen do německého Friedrichshafenu. Parní sraz je již několik let spojený s modelářským veletrhem Faszination Modellbau. Také letos jsme vytvořili početnou skupinu, která čítala 14 účastníků. Nejsložitějším úkonem bylo připravit parní lokomotivy k provozu, jelikož většina z nás s nimi nejezdila právě od poslední návštěvy Friedrichshafenu v roce 2017. Křenovického lokomotivního parku se naštěstí ujal Jirka Kůt, který všem lokomotivám a vysílačkám dobil baterie a vyzkoušel jejich jízdní vlastnosti. Cesta samotná již probíhala dle obvyklého scénáře - hromadný sraz v Košíkově a společný odjezd čtyřmi auty směr Praha - Plzeň-Černice (pauza na oběd) - Norimberk - Memmingen - Friedrichshafen. Obchvat kolem Mnichova jsme si schovali na zpáteční cestu. Ubytování jsme měli zajištěno v hotelu Holiday Inn kousek od výstaviště. Také večeři jsem objednal v té stejné restauraci jako před dvěma roky. Ve čtvrtek jsme tam přicházeli trochu s obavami, abychom zase nečekali na jídlo přes hodinu, ale i když byla restaurace zcela zaplněná, probíhalo tentokrát vše bez problémů. Nabídka jídelního lístku byla poměrně bohatá, pivo uspokojivé, takže jsme byli naprosto spokojeni.

(foto © Tomáš Randýsek)

Ani na výstavišti nás nečekaly žádné výrazné změny. Po nezbytné registraci, kde každý přihlášený účastník obdržel vstupenku a řidiči také povolení k volnému vjezdu do areálu výstaviště, jsme vyložili modely a zabrali přidělené odstavné nádraží. Letos jsme stánek neobjednávali, takže to bylo o to jednodušší. Také členění jednotlivých modelářských oborů se zdálo stejné jako minule. Každá výstavní hala - jiný modelářský svět. Zde si opravdu železniční, letecký, lodní i automobilový modelář přijde na své. Mnoho modelů všeho druhu, hodně předváděcích kolejišť, automobilových polygonů, diorámat, prodejních stánků, ale hlavně hlava na hlavě. Pokud si to chtěl člověk v klidu projít a udělat fotky bez všudepřítomných návštěvníků, tak jedině před otevřením a tak půl hoďky po otevření. Vzhledem k tomu, že na pátek vycházel v Německu Svátek všech svatých, bylo hodně lidí hned první den. Pátky totiž bývají většinou volnější.

Jak již bylo uvdeno výše, obsadili jsme s našimi modely jedno odstavné nádraží a několik stolů s lavicemi. Čtrnáct lidí je zkrátka čtrnáct lidí. Letos jsme měli zastoupení i v mladších ročnících, což je určitě dobře. A s parními modely jezdila také naše děvčata. Samotný provoz na modulovém kolejišti nedoznal žádných změn. Jezdilo se v pravém směru, ovládání výhybek je již několik let elektronické, místy vymodelovaná okolní krajina pro atraktivnost fotek. Také modelářské osazenstvo stejné, za ty roky se již celkem známe. Jen občas trochu vadí jazyková bariéra, ale máme přece ruce a nohy.


Část vozového parku Společnosti Moravských Parkových Drah:

99 1591-0 z depa Vinohrady.
(foto © Tomáš Randýsek)

U 37.002 z depa Košíkov.
(foto © Tomáš Randýsek)

KARTHAUS z depa Řečkovice.
(foto © Tomáš Randýsek)

SHAY z depa Soběšice.
(foto © Tomáš Randýsek)

HEIDI z depa Košíkov.
(foto © Tomáš Randýsek)

99 4701 z depa Křenovice.
(foto © Tomáš Randýsek)

LISELOTTE z depa Košíkov.
(foto © Tomáš Randýsek)

EMMA z depa Křenovice.
(foto © Tomáš Randýsek)

99 1591-0 z depa Vinohrady.
(foto © Tomáš Randýsek)

TRIEBWAGEN z depa Soběšice.
(foto © Tomáš Randýsek)

ŠALINA z depa Soběšice.
(foto © Tomáš Randýsek)

HENRIETTE z depa Řečkovice.
(foto © Tomáš Randýsek)


Jízdy na modulovém kolejišti:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Nezbytné doplňování tekutin
nejen do lokomotiv.
(foto © Tomáš Randýsek)

Člověk je potom hned veselejší.
(foto © Tomáš Randýsek)

Tady už se něco chystá.
(foto © Tomáš Randýsek)

Doplňování oleje.
(foto © Tomáš Randýsek)

Kluci začínají zatápět.
(foto © Tomáš Randýsek)

Zážeh hořáku pomocí piezo.
(foto © Tomáš Randýsek)

Čekání na správný tlak páry.
(foto © Tomáš Randýsek)

"My si zatím počkáme,
než nám to kluci nachystají."
(foto © Tomáš Randýsek)

Společné ježdění na modulovém kolejišti.
(foto © Tomáš Randýsek)

Terka s Lukinem.
(foto © Tomáš Randýsek)

Bára s Tomem.
(foto © Tomáš Randýsek)

Jura se pokouší rozjet Climaxe.
(foto © Tomáš Randýsek)

Pavel na modulovém kolejišti.
(foto © Tomáš Randýsek)

Doplňování vody do Triebwagenu.
(foto © Tomáš Randýsek)

S čelovkou to jde lépe.
(foto © Tomáš Randýsek)

Dvojité doplňování plynu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Jura se snaží zprovozit tramvaj.
(foto © Jiří Polák)

Malá oprava je však nezbytná.
(foto © Tomáš Randýsek)

Dobíjení baterií.
(foto © Tomáš Randýsek)

Malá svačinka.
(foto © Tomáš Randýsek)

Někdy není úplně jednoduché zapálit plynový hořák.
(foto © Tomáš Randýsek)


Modely ostatních modelářů:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Další modeláři na našem modulovém kolejišti:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Také jsme se potkali s Elizabeth a Grahamem Coolingovými. Nejdříve nás navštívili u našeho "pracovního" stolu a v neděli jsme je na oplátku navštívili my. Omladina si mohla vyzkoušet jízdu s Grahamovou bateriovou lokomotivou. Coolingovi nám již přislíbili účast na příští Parní Olympii.

Setkání u nás v hale.
(foto © Tomáš Randýsek)

Setkání v hale B2.
(foto © Tomáš Randýsek)

Graham připravuje lokomotivu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Elizabeth.
(foto © Tomáš Randýsek)

Graham.
(foto © Tomáš Randýsek)

Graham.
(foto © Tomáš Randýsek)

Před jízdou.
(foto © Tomáš Randýsek)

Lukin.
(foto © Tomáš Randýsek)

Hanka s Martinem.
(foto © Tomáš Randýsek)


Omladina se také svezla komerčním vlakem Ma-Lu Bahnu.
(foto © Tomáš Randýsek)


V sobotu se na jedno pivko zastavil Yetti se svým parním traktůrkem The Tramp.
(foto © Tomáš Randýsek)


V halách B1 a B2 bylo opět umístěno pětipalcové a sedmipalcové kolejiště. Obě kolejiště vedla přes spojovací chodbu, takže se současně jezdilo v obou halách. Kolejiště byla poměrně rozsáhlá a provoz se zdál po všechny tři dny plynulý. Část modelů si můžete prohlédnout na následujících obrázcích.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Funkční diorámu sjednoceného niklového dolu předváděli v naší hale A2 italští modeláři:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Další dioráma malého venkovského nádraží Siegenburg s výtopnou a zauhlovací stanicí:

(foto © Lukáš Tuček)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Modulové kolejiště ve velikosti N:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Pěkně zpracovaný model lesní železnice:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Lukáš Tuček)


Na firemním kolejišti firmy Regner se proháněly modely funkčních parních lokomotiv.
Mezi novinky patří americká lokomotiva Heisler s válci ve tvaru V a kardanovým převodem.
Zdá se, že se firma již stabilizovala a bude dál pokračovat ve vývoji i produkci:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Pěkně zalesněné kolejiště velikosti H0m představuje výsek Harzské železnice.
Jak podotkl Jura - "Co strom, to 10 EUR, tak si to spočítej!" A že jich tam mají:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Lukáš Tuček)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Lukáš Tuček)

(foto © Tomáš Randýsek)


Dalším zajímavým exponátem bylo modulové kolejiště ve velikosti N od firmy Lemiso-Werke z německého Radebeulu. Kolejiště obsahuje fragmenty krajiny mezi Baltským mořem a německým středohořím. Je zde k vidění přístav s trajektem, na který najíždí vlaky a trajekt s nimi potom odplouvá, dále plně funkční lodní výtah Henrichenburg pro říční čluny, kombinovaný otočný most a mnoho dalších detailů:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Lukáš Tuček)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Lukáš Tuček)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Tillig Bahn také vystavoval diorámu Harzské dráhy - konkrétně zastávku Tiefenbachmühle:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


FerroTrain s diorámou ozubnicové železnice Schafbergalm:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Firma Faller představila centrum města, kontejnerový terminál a další výseky z měst i venkova:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Mosazné modely ve velikosti 1 představili modeláři z belgického Leuvenu:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Další modulové kolejiště od modelářů z německého Bad Michelbachu:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Lukáš Tuček)

(foto © Lukáš Tuček)


Firma BEMO představila malé
kolejiště RhB ve velikosti H0.
(foto © Tomáš Randýsek)

Železniční dioráma plastikových
modelářů z klubu Bodensee.
(foto © Tomáš Randýsek)

Vzducholoď Zeppelin nemůže
ve Friedrichshafenu chybět.
(foto © Lukáš Tuček)


Asi nejrozsáhlejší expozici představila firma Märklin. Mnoho modelů ve vitrínách,
několik předváděcích kolejišt včetně LGB a také jedno se zimním motivem:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

Modelové kolejiště ve velikosti 1.
(foto © Tomáš Randýsek)

Kolejiště se zimním motivem.
(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Podstatnou část haly A4 tvořil automobilový polygon - nepředstavitelné množství hlíny, které nechali modeláři zarůst rychlerostoucí řeřichou a vysázeli tam i malé tůjky. Takže to opravdu vypadalo jako zatravněné a zalesněné kopce. Všude mezi tím byly udělány silnice, na kterých se proháněly nákladní automobily a tahače všeho druhu. Na mnoha stavebních místech pak řádily bagry, buldozery a ostatní nakladače, které přemísťovaly kubíky hlíny na nákladní auta. Tak je následně odvážela na jiná místa polygonu. Prostě jedno velké staveniště.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Lukáš Tuček)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Lukáš Tuček)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Funkční model linky na drcení zeminy:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Model sjezdovky s umělým sněhem a desítkami sněžných roleb:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Celá hala A5 byla věnována lodním modelům a všemu, co s tímto modelářským oborem souvisí. Modely velkých plachetnic s funkčním plachtovím, středověké škunery nebo kutry vypiplané do nejmenšího detailu, kolesové parníky, moderní říční čluny a mnoho dalších kategorií. Letos bohužel nebyl v provozu velký bazén, ve kterém probíhají ukázky plaveb modelů. V pátek ráno praskl těsně u dna spoj únavou materiálu a nebylo v silách modelářů tak obrovskou plachtu na místě vyměnit.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Lukáš Tuček)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Dioráma malého mořského přístavu s trhem:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Dioráma vylodění spojenců v Normandii situovaná do města Cherbourg-Octeville v srpnu 1944:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Model jachty s palubou z mědi.
(foto © Tomáš Randýsek)

Dioráma dílny na výrobu člunů.
(foto © Tomáš Randýsek)


Ukázka strojního zaplétání lodních lan:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Indiánské čluny s modelem Indiána s funkčním pádlováním:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


V hale A1 byly soustředěny letecké modely a stánky s leteckými potřebami. Hitem letošní sezóny se staly modely vzducholodí z hliníkové fólie, plněné héliem a ovládané RC soupravou:

(foto © Lukáš Tuček)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Lukáš Tuček)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Kousek od našeho kolejiště byl vystaven funkční model dílny z roku 1822 v měřítku 1:12. Všechny použité stroje byly vypracovány do posledního detailu. V dílně je dokonce i malá plechová bedna s nářadím. Převod pohonu zajišťuje transmise pomocí kožených řemenic. Stavba modelu byla zahájena v roce 2008 a dokončena byla v loňském roce.

(foto © Lukáš Tuček)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Zajímavými exponáty byly také traktory a zemědělská technika, které představili italští modeláři:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Každý den jsme zakončili společnou večeří v nedaleké restauraci:

(foto © Jiří Polák)

(foto © Jiří Polák)


Tři dny návštěvy Německa jsou za námi a nastal čas návratu. Pěkně jsme si zajezdili, nakoupili nějaký ten modelářský materiál a nástroje, potkali se se známými tvářemi. Škoda jen, že se veletrh nekoná v původním lednovém termínu, kdy jsme si vždy uprostřed zimní přestávky udělali výlet. Takhle je to ihned po ukončení naší provozní sezóny trochu hektické, ale i tak se za dva roky do Friedrichshafenu opět podíváme. Pokud se tedy něco radikálně nezmění.